Rekenweetjes
Ouders
Kinderen
Scholen
Kennis en begeleiding Heel belangrijk is het om je als ouder goed te laten informeren over dyscalculie. Want in tegenstelling tot dyslexie is dyscalculie nog een relatief onbekende stoornis. Voor dyslexie is op de meeste scholen tegenwoordig beleid ontwikkeld en worden protocollen gevolgd die aanwijzingen geven voor de juiste begeleiding. Maar over dyscalculie en over de juiste hulp en begeleiding aan leerlingen met dyscalculie is bij leerkrachten en op scholen nog vaak weinig bekend. De belangrijkste taak voor ouders is het blijven aanmoedigen en ondersteunen van hun kind bij het accepteren en het leren omgaan met dyscalculie. Verder kan er thuis veel gedaan worden aan het op speelse wijze oefenen van rekenvaardigheden, bijvoorbeeld met spelletjes waar rekenen een rol bij speelt zoals rummikub en rekenspelletjes op de computer.
Dyscalculie is een woord dat minder vaak gebruikt wordt dan dyslexie. Veel mensen hebben wel eens gehoord of gelezen over dyslexie. Maar als je praat over dyscalculie zie je vaak vragende gezichten: wat is dat nu weer? Dys-calculie is een woord dat je in twee stukken kunt verdelen. Dys betekent: niet en calculus betekent: rekenmethode, manier van rekenen. Wanneer je last hebt van dyscalculie heb je problemen met rekenen. die problemen duren al lang en lijken maar niet over te gaan. Ik hoef je niet te vertellen dat een probleem dat niet overgaat beslist niet leuk is. Het is ook niet iets dat je verzint. Het heeft niets te maken met je aanstellen. En het heeft al helemaal niets te maken met niet je best doen. Laat je in ieder geval niet kisten! Het gaat niet echt over, maar met veel oefenen kan het beter gaan. Bedenk ook dat je ergens anders WEL goed in bent. Ben je goed in taal, of in tekenen. Kun je misschien goed zingen. Weet je heel veel van vulkanen, of iets anders? Er is vast iets is waar je goed in bent! Voel je je verdrietig omdat je dyscalculie hebt? Praat er dan over met je ouders of de leerkracht of iemand anders die je vertrouwt. Het is belangrijk dat ze weten hoe je je voelt. Zo kunnen ze je helpen.
Advies en begeleiding Als U op school niet de gespecialiseerde kennis of tijd in huis heeft om enkele leerlingen te begeleiden met hun rekenproblemen kan ik uitkomst bieden. Er wordt door mij onderandere gekeken naar hoe er rekenonderwijs wordt gegeven en er wordt specifiek naar de behoefte van een kind gekeken: Wat heeft dit kind nodig om een stap verder te komen in de rekenontwikkeling? Neemt u vrijblijvend contact op om te kijken naar de behoefte die u heeft en de soort begeleiding die ik kan bieden.